Kniahini kijowska Gertruda modli się za syna Jaropełka

 

Majdanowi Niepodległości w Kijowie

****************************

Odwróć serce króla od nienawiści, od niechęci i gniewu,

a zwróć go ku łagodności i pokojowi oraz dobroci,

aby stał się łagodny i miłosierny oraz przychylny słudze Twojemu N.

Panie Jezu Chryste, broń go swą pomocą,

aby ani odwieczny wróg, ani zły człowiek,

ani jego wrogowie nie przemogli go.

Daj mu, Panie, prawdziwą pokorę i prawdziwą miłość.

Utwierdź w nim prawdę Bożą,

aby nietknięty i nienaruszony

mógł pokonać niegodziwości wszystkich swoich wrogów.

Gertruda, przeł. A. Andrzejuk

Gwałt i przelew krwi towarzyszą władzy na każdym etapie działania. Szczególnie krwawe bywają początki jednych władców, które są końcem ich poprzedników. Uczestnicy tych wydarzeń wydają się odmienni od zwykłych ludzi, bo jako władcy w istocie robią rzeczy, których by prywatnie się brzydzili. Przywykliśmy nie odczuwać wstydu, że ten i ów nasz król popełnił niejedną podłość, a my musimy dzieciom mówić o jego zasługach dla ojczyzny. Rzadko się zdarza nam dowiedzieć, co czuli w chwilach dramatycznych. (…)

Tym cenniejsze są wszelkie źródła tego rodzaju. Mamy w polskim kręgu kulturowym zbiór łacińskich tekstów, w którym dociera do nas głos osoby z najwyższych kręgów władzy książęcej, Gertrudy (1025?-1108) – córki króla Mieszka II, a żony ruskiego księcia Izjasława, syna Jarosława Mądrego, która po spokojnych latach (1043-1068) asystując jako wielka księżna kijowska w politycznych walkach mężowi (†1078) i synowi Jaropełkowi Piotrowi (†1086) wiele przeżyła nadziei, rozczarowań, wreszcie zaś wiele wycierpiała tracąc ich obu, i mogąc {37} ich jeszcze w samotności długo opłakiwać. Z faktu, że w modlitwach nie pojawia się mąż, wnioskowano, że spisano je po jego śmierci. Syn bezskutecznie usiłował przejąć  władzę, która przypadła najstarszemu w rodzie Wsiewołodowi, on zaś nie zadowolił aspiracji Jaropełka oddaniem mu księstwa włodzimierskiego; ze względu na trudne położenie, matka z jej międzynarodowymi więzami stała się być może potrzebniejsza. Przyjęła na siebie rolę jego opiekunki duchowej i orędowniczki, co znalazło wyraz w akcie pisania modlitw. Wzmacniały go i usprawiedliwiały jak rzeczywistego władcę.

Modliła się za siebie, ale głównie za swojego syna. Włącza go jako podmiot do pokutnych partii modlitw, wyrażając skruchę w jego imieniu, i to w sposób niemal protekcjonalny jak nadopiekuńcza matka, która jest gotowa wyspowiadać się zamiast swojego syna (tu: jego patronowi, św. Piotrowi):

Tobie Piotr wyznaje wszystkie swoje grzechy oprócz tych – w co wierzy – które zostały mu odpuszczone przez chrzest. …
(nr  58; przeł. B. Kürbis, s. 167)

(…)

 Autorstwo średniowiecznego dzieła sztuki. Nad modlitwami Gertrudy zastanawiano się chcąc ustalić, jak dalece trafne jest uważanie jej za autorkę. W odniesieniu do tekstów sprawa ma co najmniej trzy aspekty: wykonanie rękopisu, podyktowanie wymyślonego tekstu, dokonanie wyboru składników i zatwierdzenie skompilowanej całości. Ten schemat odnosi się z pewnymi adaptacjami do innych form artystycznych, np. programów obrazowych w malarstwie czy projektów architektonicznych.

Własnoręczne wykonywanie rękopisu nie należy do nieodzownych warunków przypisania oryginału dzieła podpisującej je osobie. Są znane przypadki zawodowych literatów średniowiecznych, którzy byli niepiśmienni, tzn. nie potrafili pisać i swoich dzieł nigdy nie pisali, zawsze je tylko dyktując skrybom. Nawet jednak autorzy z pewnością biegli w piśmie, zwłaszcza odkąd  osiągnęli pewną sławę, korzystali z pomocy asystentów. Czynił tak Erazm z Rotterdamu, któremu Holbein namalował portret w pozie skryby. Wszyscy dotąd wpatrujemy się w tę rękę dzierżącą pióro nad białą kartką, ale nie tak powstawały tysięczne stronice jego dzieł. Współpraca Goethego z jego sekretarzem Eckermannem znana jest dzięki wielotomowym wspomnieniom tego ostatniego: nie tylko zapisywał to, co dyktował mistrz, ale spisywał treść rozmów, które nie owocowały gotowymi tekstami. Lew Tołstoj zdążył zatrudnić stenotypistkę piszącą dyktowane przez niego powieści na maszynie Remington. Sposób ten nie przyjął się, im lepsze były bowiem maszyny do pisania, trud mechaniczny związany z pisaniem stawał się coraz mniejszy, a instytucja pisarza coraz bardziej prywatna, oryginał tekstu zbliżał się coraz bardziej do osoby pisarza, choć paradoksalnie – ze względu na rozwój techniki – oddalał się od jego ręki. Tekst zakodowany w komputerze nie ma już – poza literówkami wynikającymi z błędnych potrąceń klawiatury – żadnego śladu manualnych wysiłków autora. Osobnym torem toczył się „dyktamen dyrektorski” –dyktowanie korespondencji {40} przez urzędnika, który ma do dyspozycji nowe techniki (dyktafon), ale często szkicuje brudnopis listu odręcznie. Pamiętny obraz stosowania dyktamenu stworzył Aleksander Fredro (Zemsta).

 ===============================================================

Są to dwa fragmenty mojej książki Średniowiecze. Korzenie, 2005, Wydawnictwo Naukowe PWN

rozdział 3: Ego Gertruda:
~1080 Kniahini kijowska Gertruda układa cykl modlitw w osobistych intencjach.
Autorzy i autorstwo średniowiecznego dzieła sztuki

 Jak widać już ponad 10 lat temu, kiedy pisałem tamtą książkę, zajmowała mnie złożoność kategorii autorstwa, o czym tu wczoraj wspominałem ogłaszając ukazanie się drukiem artykułu Autorstwo a piśmienność.

Informacje o Andrzej Dąbrówka

Tenured professor, Institute of Literary Research (Polish Academy of Sciences), Warsaw.
Ten wpis został opublikowany w kategorii art, books, literature, medieval studies, personal, Poland, research i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

14 odpowiedzi na „Kniahini kijowska Gertruda modli się za syna Jaropełka

  1. 31.01.2014, 16:45; Aktualizacja: 31.01.2014, 21:15 http://tinyurl.com/n9g3zx7
    Milicja próbuje w szpitalu w Kijowie aresztować Dmytro Bułatowa. Był maltretowany przez 8 dni
    +
    Lider kijowskiego AutoMajdanu Dmytro Bułatow jest w szpitalu pilnowany przez milicję. Trafił na oddział intensywnej terapii kliniki „Borys”. Takie informacje podaje Radio Swoboda. Drzwi oddziału pilnują także opozycyjni deputowani, aby nie dopuścić do jego aresztowania.

    Według przywódcy partii „Udar” Witalija Kliczki, który jest na miejscu, w klinice jest w sumie około 25 milicjantów

    O tym, że milicjanci pilnują Bułatowa podało na stronie internetowej ministerstwo spraw wewnętrznych Ukrainy. Znajduje się tam także informacja, że jest wniosek a areszt domowy dla Dmytro Bułatowa.

    Wcześniej agencja Interfax Ukraina podała, że milicja prowadzi w szpitalu czynności śledcze z udziałem Bułatowa. 36-letni jeden z liderów AutoMajdanu został w nocy wypuszczony przez porywaczy i znaleziony w lesie koło Kijowa. Był przez 8 dni katowany przez oprawców, którzy wypytywali go, między innymi, o źródła finansowania ruchu. Bułatow ma liczne rany, m.in. odcięte ucho. W lecznicy pojawiły się dwie grupy śledcze. Jedna- z oddziału obwodowego, bada sprawę, w której Bułatow jest pokrzywdzonym, a druga – z centrali MSW, w której jest podejrzany z artykułu o masowych niepokojach.

    Obie tego grupy próbowały przesłuchać Bułatowa, ale lekarze nie pozwalali im tego zrobić w związku ze stanem jego zdrowia. Takie informacje przekazały źródła w milicji. .

    Wczesnym popołudniem ministerstwo spraw wewnętrznych Ukrainy poinformowało, że kilku działaczy AutoMajdanu, w tym Dmytro Bułatow, jest od 24 stycznia ściganych z paragrafu o organizacji masowych zamieszek.



  2. http://niezalezna.pl/51370-wladze-ukrainy-bulanow-nie-byl-torturowany-ma-tylko-zadrapanie-na-policzku-nasza-relacja
    Ukraiński minister spraw zagranicznych Leonid Kożara zaprzeczył w sobotnim wywiadzie dla katarskiej telewizji Al-Dżazira doniesieniom, iż przywódca opozycyjnego ruchu Automajdan Dmytro Bułatow był torturowany. Adwokat Bułatowa Rusłan Radecki powiedział w sobotę agencji AFP, że jego klient był poprzedniego dnia operowany, założono mu szwy i pozostaje pod intensywną opieką medyczną. Niemcy zaproponowały przyjęcie opozycjonisty na leczenie. Szef niemieckiego MSZ Frank Walter Steinmeier powiedział na marginesie Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa, że o możliwości wyjazdu Bułatowa do UE poinformował go minister Kożara.

  3. „Nie zabijajcie naszych dzieci” – matki manifestujących apelują do władz Ukrainy
    Większość kobiet miała przylepione kartki z napisem: „Mama”. Niosły też transparenty z napisami: „Władzo, nie zabijaj naszych dzieci”, „Każde dziecko jest czyjeś” i „Matki, przyłączajcie się do nas”. Widać było również napis: „Bóg i Ukraina ponad wszystko”.
    Kilkadziesiąt starszych kobiet weszło na prowadzącą w stronę dzielnicy rządowej ulicę od strony Majdanu Niepodległości, na którym w niedzielę odbył się pierwszy od dwóch tygodni wiec przeciwników władzy. Grupie przewodził duchowny niosący obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
    Większość kobiet miała przylepione kartki z napisem: „Mama”. Niosły też transparenty z napisami: „Władzo, nie zabijaj naszych dzieci”, „Każde dziecko jest czyjeś” i „Matki, przyłączajcie się do nas”. Widać było również napis: „Bóg i Ukraina ponad wszystko”.
    Demonstracja zbliżyła się do stojących w szeregu milicjantów. Przy dwóch zbudowanych z worków ze śniegiem barykadach w godzinach popołudniowych zebrało się kilka tysięcy ludzi. Część z nich przyszła, by zobaczyć z bliska kijowską „linię frontu” – wspinali się na barykady i robili zdjęcia.
    Poprzedni wiec na Majdanie odbył się 19 stycznia. Ludzie ruszyli wówczas na siedzibę parlamentu, do którego dostępu broniły liczne oddziały sił MSW. Tłum zaatakował milicjantów, co przerodziło się w zamieszki. 22 stycznia w Kijowie użyto broni palnej. W wyniku starć z milicją śmierć poniosło co najmniej sześć osób.
    http://wpolityce.pl/wydarzenia/73224-nie-zabijajcie-naszych-dzieci-matki-manifestujacych-apeluja-do-wladz-ukrainy

  4. http://www.pravmir.com/statement-of-clergy-and-faithful-on-the-situation-in-ukraine/
    Statement of Clergy and Faithful on the Situation in Ukraine
    Сергей Горелов Jan 25th, 2014
    Beloved Brothers and Sisters, Fathers, Concelebrants, fellow Citizens!
    Our country finds herself on the brink of chaos. We are witnessing an escalation of confrontation and violence, which encompasses wider and wider circles of our citizens. We mourn and pray for the repose of the people who were killed during clashes or perished of illegal actions. There can be no excuse for murder, violence, abuse and neglect of human dignity no matter in the name of what and by whom it is done.
    Despite calls by the leaders of the Ukrainian churches and personally by the Metropolitan of Kiev and All Ukraine Vladimir, the government has not taken steps to resolve the conflict, stop the violence and start a real dialogue. The situation escalated to the limit when it appears that the opposition is unable to control the mood of the protesters. “Disband the Maidan” in such a situation is impossible, and forceful dispersal will lead to the beginning of the Civil War, in which there will be neither losers nor heroes.
    What is happening in Ukraine today is judgment day for all parties and for everyone: for authorities, opposition, churches, public figures and for each person. “For the time has come for judgment to begin with the household of God” – says the Lord. In this situation, we Christians must be the first to take responsibility for our actions, emotions, calls and prayers.
    Our Christian principles are the Lord’s commandments. Nothing can justify the violation of the commandments. “Do not kill, Do not steal, Do not bear false witness, Do not defraud” – these are the basic norms, and the one who trespasses them puts himself outside the boundaries of Christianity.
    “For judgment is without mercy to one who has shown no mercy; yet mercy triumphs over judgment. ” – the Orthodox Church reminds us of these words remind us today in the liturgical reading of the Epistle of the Apostle James (2:13). Yet instead of mercy we often become today witnesses to lawlessness, abuse, cruelty. We implore everyone: Come to your senses! The judgment of God is for everyone. The Lord might not give us time to repent. The measure of lawlessness overflows very quickly when it is filled by those who consider themselves Christians.
    Listen to the words of the prophet Isaiah: “Woe to those who call evil good
    and good evil, who put darkness for light and light for darkness, who put bitter for sweet and sweet for bitter!
    Woe to those who are wise in their own eyes, and shrewd in their own sight!
    Woe to those who are heroes at drinking wine, and valiant men in mixing strong drink,
    who acquit the guilty for a bribe, and deprive the innocent of his right!
    Therefore, as the tongue of fire devours the stubble, and as dry grass sinks down in the flame, so their root will be as rottenness, and their blossom go up like dust; for they have rejected the law of the Lord of hosts, and have despised the word of the Holy One of Israel.
    Therefore the anger of the Lord was kindled against his people, and he stretched out his hand against them and smote them, and the mountains quaked; and their corpses were as refuse in the midst of the streets. For all this his anger is not turned away and his hand is stretched out still.
    He will raise a signal for a nation afar off, and whistle for it from the ends of the earth; and lo, swiftly, speedily it comes!”(Isaiah 5:20-26).
    Or is this the future we want for ouselves and our children? There is still time to stop. We call on all parties to end the violence and illegal actions. Only truth and goodness can defeat evil that is encompassing us.
    Now is the time for each of us to say that in the future he will not live a lie. It’s time to remember and join the words that were written by Solzhenitsyn in Soviet times. We declare that we:
    Will not henceforth write, sign, or print in any way a single phrase which in our opinion distorts the truth.
    Will utter such a phrase neither in private conversation not in the presence of many people, neither on our own behalf not at the prompting of someone else, either in the role of agitator, teacher, educator, not in a theatrical role.
    Will not depict, foster or broadcast a single idea which we can only see is false or a distortion of the truth whether it be in painting, sculpture, photography, technical science, or music.
    Will not cite out of context, either orally or written, a single quotation so as to please someone, to feather our own nest, to achieve success in our work, if we do not share completely the idea which is quoted, or if it does not accurately reflect the matter at issue.
    Will not allow ourselves to be compelled to attend demonstrations or meetings if they are contrary to our desire or will, will neither take into hand not raise into the air a poster or slogan which we do not completely accept.
    Will not raise our hand to vote for a proposal with which we do not sincerely sympathize, will vote neither openly nor secretly for a person whom we consider unworthy or of doubtful abilities.
    Will not allow ourselves to be dragged to a meeting where there can be expected a forced or distorted discussion of a question.
    Will immediately walk out of a meeting, session, lecture, performance or film showing if we hear a speaker tell lies, or purvey ideological nonsense or shameless propaganda.
    Will not subscribe to or buy a newspaper or magazine in which information is distorted and primary facts are concealed.
    In this so help us all the Merciful Lord, the Sun of Righteousness!
    From politicians we demand the restoration of dialogue to find a peaceful way out of the social crisis. Our politicians – pro-government and opposition – must come to their senses, must begin to live according to the rules of law and solidarity, to stop cheating and deceiving. Only the restoration of mutual confidence among politicians and in the community can be the beginning of a new page of history of Ukraine.
    We call all Christians to fervent prayer for Ukraine! Our country, like ancient Israel, will either find the strength for the peaceful transformation and start living according to God’s commandments, or will become a thing of the past as one who has turned away from God’s blessing.
    Still, our efforts are not enough. There is still a need for political agreement to begin to live heeding the law of God and of man, while respecting the rights and dignity of citizens, and maintaining social cohesion.
    Today our political leaders will determine whether this nation will be blessed. And we all need to pray that politicians have the wisdom, courage, and mutual trust to start a new life. Whatever decision politicians adopt, the people, and especially Christians today must prove themselves as people with dignity and conscience.

    Підписи (додаються в порядку того, як вони надходять):
    Протоієрей Андрій Дудченко, клірик Спасо-Преображенського собору в Києві (УПЦ), редактор сайту «Київська Русь»
    Юрій Чорноморець, доктор філософських наук, вірянин УПЦ
    Протоієрей Віталій Ейсмонт, Овруцька єпархія УПЦ
    Протоієрей Ігор Савва, Запорізька єпархія УПЦ
    Священик Валентин Гороховський, Херсонська єпархія УПЦ
    Костянтин Сігов та Ірина Пастернак, УПЦ
    Протоієрей Миколай Тишкун, клірик Спасо-Преображенського собору в Києві (УПЦ)
    Диякон Іван Гичун, клірик Спасо-Преображенського собору в Києві (УПЦ)
    Леся Іванченко, Київ, УПЦ
    Протоієрей Богдан Огульчанський, Київ, УПЦ
    Денис Кондюк, пастор євангельської церкви, Київ
    В’ячеслав Горшков, Київ, УПЦ
    Священик Ігор Григола, Волинська єпархія УПЦ
    Анастасія Верстюк, Київ, УПЦ
    Юрій Юрченко, УГКЦ
    Наталія Єпіфанова, УПЦ
    Олексій Кузьменко, УПЦ
    Юлія Зубкова, екс-редактор англійської версії офіційного сайту УПЦ
    Петро Боканов, Мангейм, РПЦЗ
    Олена Мухова, Мангейм, РПЦЗ
    Тетяна Деркач, Київ, УПЦ КП
    Протодиякон Віктор Мартиненко, прес-секретар Володимир-Волинської єпархії УПЦ
    Наталія Міссірова, Київ, УПЦ
    Юрій Кірпач, США, ПЦА, екс-викладач КДА
    Тетяна Даневич, Києво-Святошинська Церква ЄХБ
    Марія Пилипчак — керівник дитячого ансамблю»Цвітень» при національному народному хорі імені Григорія Верьовки, член спілки композиторів України, м.н. співробітник ІМФЕ ім. М.Рильського НАН України
    Щедрин Виктор Андреевич, Москва, РПЦ МП
    Протоієрей Георгій Тарабан, секретар Сумської єпархії УПЦ
    Яков Ревякін, УПЦ
    Протоієрей Георгій Коваленко, голова Синодального інформаційно-просвітницького відділу УПЦ, речник Предстоятеля УПЦ
    Денис Горенков, президент Союзу студентів-християн
    Михайло Черенков, доктор філософських наук, віце-президент Асоціації Духовного відродження
    Священик Іоанн Тунський, УПЦ, Тульчинська єпархія
    Ольга Тунська, дружина священика УПЦ МП, Одеса-Вінниця
    Антон Савва, студент ЗМУ, вірянин УПЦ МП, Запоріжжя
    Володимир Мельник, УПЦ, Суми-Нідерланди-Іспанія, doctor of economics and social schience
    Священик Корнилiй Зубрицький, клiрик УПЦ в Канадi
    Протоієрей Євген Заплетнюк, УАПЦ
    Диякон Володимир Крикливий, Херсонська єпархія УПЦ КП
    Олеся Лісовенко, Київ, УПЦ
    Максим Солодкий, журналіст, Київ, УПЦ
    Петро Цимбал, Ірпінь, УПЦ
    Новак Світлана, УПЦ, Київ, релігієвед, педагог, психолог
    Юрій Вестель, Київ, УПЦ
    Протоієрей доктор Михайло Димид, Львів, УГКЦ
    Олена Кулигіна, журналіст, РКЦ
    Інга Леонова, США, ПЦА
    Диякон Ярослав Мінєєв, Дніпропетровська єпархія УПЦ
    Илья Бей, магистр богословия, Запорожье, УПЦ
    Польцева Наталія, м.Харків, православна
    Геннадій Христокін, кандидат філософських наук, УПЦ
    протоиерей Петр Зуев, руководитель отдела по информации и связям с общественностью Киевской епархии УПЦ
    Левченко Артем, вечерний редактор портала «Православие и мир», г. Чугуев, Харьковская обл. (Изюмская епархия УПЦ)
    Протоієрей Сергій Кравчук, Волинсько-Луцька єпархія УПЦ
    Петро Марусенко, УПЦ, Київ
    Артеменко Надежда, г. Одесса, УПЦ
    Ігор Кравчук, УПЦ
    Юлия Блохина, г.Киев, УПЦ
    Шандор Ідярто,Угорська Реформатська Церква
    Соболєва Катерина, УПЦ
    Пономаренко Татьяна Викторовна. г. Киев. УПЦ
    Даниїл Ґаладза, Відень, УГКЦ
    Варвара Сікоренко-Гусар, православна, м.Київ
    ОЛЕГ МИХАЙЛОВ, ИРИНА МИХАЙЛОВА, АННА МИХАЙЛОВА, ОЛЕСЯ МИХАЙЛОВА, МИШЕЛЬ МИХАЙЛОВА, ОЛЬГА МЕЛИХОВА, США, РПЦЗ
    протоиерей Борис Бродовский, Черкасская епархия УПЦ
    Єпископ Володимир (Вільде), екзарх України, Автокефальна Грецька Православна Церква Америки і Канади (АГПЦАК), Київ
    Роман Козак, Глушиця, УПЦ
    Сергій Терентьєв, пастор євангельської церкви «Голгофа»
    Диякон Микола Денисенко, США, ПЦА
    Дрига Марина, Одесса, православная
    Микола Шабала, Луцьк, УПЦ
    Раиса Филоненко, УПЦ, Донецк
    Олексій Гріщенко, м.Вінниця УПЦ
    Трусюк Надія, с.Городище, Вінницькоі області, УПЦ МП
    Трусюк Тетяна, с.Городище, Вінницькоі області, УПЦ МП
    Черниш Валентина, с.Городище, Вінницькоі області, УПЦ МП
    Вінничук Віра, с.Городище, Вінницькоі області, ЄХБ
    Віннічук Микола, с.Городище, Вінницькоі області, ЄХБ
    Бондаренко Ганна, с.Городище, Вінницькоі області, ЄХБ
    Омеляненко Сергій, м. Полтава, УПЦ
    Павел, Людмила и Николай Недачины, Киев-Буча-Ганновер, УПЦ
    иерей Олег Тимофеев и прихожане Св.Пантелеимоновского прихода УПЦ Одесская епархия
    Пастор Владислав Сачко, Обухів, ЦХВЄУ
    Толчикова Татьяна, Запорожье УПЦ
    Никитяева Татьяна, г. Снежное Донецкая область, православная церковь Московский патриархат.
    Никитяев Вячеслав
    Медведева Валентина
    Святослав Прокопчук, християнин, ЄХБ
    Руслан Василишин, УПЦ КП, м.Київ
    Довгаленко Олена, православна
    Роман Островський, студент Грегоріанського Університету, Рим, УГКЦ
    Яценко Наталія, Київ, УПЦ
    Святелик Сергій, м.Полтава, мирянин УПЦ
    Священник Володимир Івасенко, УПЦ, Житомирська єпархія
    Юрий Сигаев
    Юлия Давиденко, Киев, УПЦ
    Оксана Ротко, г. Днепропетровск, УПЦ
    Ігор Ремез, УПЦ КП, м. Дніпропетровськ
    Тетяна Корчагіна, УПЦ КП, м. Дніпропетровськ
    Світлана-Майя Залізняк, поетка, місто Полтава
    Олександр Крамаренко, військовий пенсіонер, вірний УАПЦ, м.Лубни
    Владимир Шолох — Киев, УПЦ
    Сергієнко Ганна, Україна, Луганськ, РПЦ, МП
    Місьонг Ольга, редактор наук. журналу, Львів, УГКЦ
    Олексій Ігнатьєв, журналіст, м. Суми
    Вадим Залевський, м. Вишневе, УПЦ
    Анатолий Макогон, старообрядец РПЦ МП
    Ігор Тодоров, професор, Донецьк
    Ірина Черняк, УПЦ Суми
    Давиденко Артем, м.Київ, УПЦ
    протоієрей Валентин Марчук, голова інформаційно-просвітницького відділу Волинської єпархії УПЦ
    Олег Хома, доктор філософських наук, УПЦ
    Хилюк Iрина Юрiiвна — м.Iрпiнь, Iрпiнська Бiблiйна Церква
    Священик УПЦ Константинопольского Патриархата Петро Приймак
    Чернецький Микола, м.Київ, УПЦ
    Чернецька Інна, м.Київ, УПЦ
    Ірина Москаленко, Мангейм, Німеччина
    Алла Доблер, Ляймен, Німеччина
    Наталія Лиса, Бенсхайм, Німеччина
    Олга Келлер, Гейдельберг, Німеччина
    Кохан Андрій, магістр права, Київ, УПЦ КП
    Віталій Гусар
    Оксана Лукашук, журналіст телепрограм Волинської єпархії УПЦ
    Надія Киценко, РПЦЗ, Нью Йорк
    Наталия Захараш. Киев
    Колосюк Андрій, кандидат фізико-математичних наук, Київ-Вінниця-Суми, УПЦ
    Священик Максим Хоменко. Вол.-Волинська єп. УПЦ
    Людмила Трусова, парафіянка Свято-Покровського жіночого монастиря, УПЦ, м. Київ
    Сулимовская Анна Сергеевна (Киев, Николаев) УПЦ
    Протоієрей Олександр Климук, Волинська єпархія УПЦ
    Тетяна Метельова, кандидат філософських наук, с.н.с. Інституту всесвітньої історії, журналіст, Київ, УГКЦ
    Кучмєєва Ольга, УПЦ, Київ
    Протоієрей Андрій Свинарьов (Константинопольский патріархат, Екзархат парафій руської традиції, Франція, Париж)
    Татьяна Царева, преподаватель КПИ (Факультет менеджмента и маркетинга)
    Андрій Андрійович Поповіченко, Одеса, УПЦ
    Юлія Разлом, м.Харків, православна
    Иеромонах Иннокентий (Ивлев), Сумская епархия УПЦ
    Ксения Талалай, Хмельницкий. УПЦ
    Прот. Олександр Білінський, Луцька єпархія УПЦ
    Герук Светлана Владимировна, журналист, православная христианка УПЦ, г. Киев
    Даниил Струве, Париж, Архиепископия православных русских церквей в Западной Европе
    Игумен Силуан, УПЦ, Донецк
    Протоіерей Володимир Басистий м.Сарни УПЦ
    протодиакон Игорь Сторожук, УПЦ
    Священник Александр Карнаух, Киевская епархия УПЦ
    Марія Савва, м. Запоріжжя, регент приходського храму Свв. Мчч. Віри, Надії, Любові та матері їхньої Софії у м. Запоріжжя УПЦ
    Хацкевич Вадим, православний, Київ
    Кузнецов Владимир Владимирович,г.Киев УПЦ
    прот. Анатолій Слинько, УПЦ, Київська обл.
    Славутская Анна Юрьевна. Хмельницкий. УПЦ
    Дудка Ольга, г. Киев, УПЦ
    протоиерей Николай Закроец, Конотопская епархия УПЦ
    Петруня Елена, псаломщица, Конотопская епархия УПЦ
    Гаврилова Татьяна, православная христианка, пос.Софрино
    Головач Людмила, УПЦ, Киев
    Александра Танич. Православная, УПЦ, г. Кривой Рог
    Іван Дутка, магістр богослов’я, Львів, УГКЦ
    протоиерей Александр Тимофеев. Москва
    Лариса Васильєва, Київ, УПЦ
    Валерій Полив’яний, м. Львів, УПЦ
    А ТАКОЖ УСІ, ХТО ПІДПИСАВСЯ У КОМЕНТАРЯХ НИЖЧЕ.

    Якщо ви бажаєте приєднатися та додати свій підпис під це звернення, можете писати в коментарі до цієї публікації, або надсилати свій підпис на адресу: kiev-orthodox@bigmir.net. Зазначайте, будь ласка, місто чи країну, та конфесію, до якої належите. Просимо взяти до уваги, що можливе додання підписів не тільки кліриків та мирян УПЦ, а всіх християн незалежно від конфесії.
    Дякуємо, друзі, за ваші підписи, яких надходить дедалі більше! Просимо поставитися з порозумінням до того, що ми не в змозі будемо переносити усі підписи з коментарів у «тіло» публікації. До ‘тіла’ додаємо тільки підписи, що надходять електронною поштою, священиків та найбільш відомих людей з коментарів.
    Дата публикации: 24.01.2014
    http://www.kiev-orthodox.org/site/events/5048/

  5. Szkoda że przeszedł nie zauważony w mediach ten ważny akt czterech kościołów chrześcijańskich na Ukrainie. W tym apelu o powstrzymanie się przed działaniami niezgodnymi z sumieniem adresowany jest do wszystkich uczestników konfliktu, ale przede wszystkim do organów publicznych, działających niekiedy wbrew osobistym poglądom, Był więc skierowany do głównego źródła potencjalnej przemocy.
    Istnienie porozumienia między czterema kościołami i poparcie go przez „всіх християн незалежно від конфесії” daje nadzieję na to, że ból Ukraińców, teraz stokroć większy niż na początku protestów z powodu tylu ofiar, jednak nie otworzy spirali zemsty.

    Znowu okazują się mądre słowa modlitwy Gertrudy

    Odwróć serce króla od nienawiści, od niechęci i gniewu,
    a zwróć go ku łagodności i pokojowi oraz dobroci,

    Dlatego je przypominam gdzie tylko mogę. Dlatego cieszę się, że autorka monografii „Ego Gertruda”, która dała nam obraz tej niezwykłej osoby, została uczczona tytułem doktora honoris causa (przedwczoraj na UKSW). W tych trudnych chwilach warto sięgać pamięcią do czasów, kiedy państwo kijowskie wybierało swoją geopolityczną drogę.

    • Andrzeju,

      To ważny głos.
      A modlitwa – działa, zwłaszcza w ciszy.
      Ból Ukrainy – nie wiem, co złagodzi. Znowu płacz, rozdarte serca najbliższych i przyjaciół, pustka nie do zapełnienia przez lata.
      Ukraińcy doświadczyli w swoich dziejach tyle niewyobrażalnego zła; nie zawsze też chcieli i umieli zło zwyciężać dobrem. Masz rację, Andrzeju – modlitwy potrzeba Ukrainie najbardziej (poza tym, co oczywiście konieczne dla leczenia ran cielesnych). .

      Żałowałam, że nie mogę być na uroczystości (zapraszał mnie mój Profesor) – w tym samym niemal czasie odbywał się pogrzeb ś.p. Zbigniewa Romaszewskiego. Ale też się cieszę, że UKSW doceniło i książkę, i Autorkę.
      Właśnie tak spełnia się idea Uniwersytetu, którego misją jest nie tylko krzewienie wiedzy, ale i mądrości.
      Serdeczną myśl przesyłam Tobie i Twoim

  6. Po odkryciu tamtego apelu 4 kościołów sprzed miesiąca stałem się o wiele spokojniejszy. Ukraina ma dojrzałe elity, których samodyscyplina gwarantuje, że pluralistyczna samorządność jest tam możliwa (o ile nie będzie zakłócona z zewnątrz).
    Miejmy nadzieję, że Ukraińcy będą mądrzejsi od nas i zadbają o to, aby fałszujące media nie podsunęły im ponownie pozornych wielkości, co jest wciąż naszą plagą. Profesor Trznadel nadał jej imię „Hańba domowa”, a jeśli ktoś nie wiedział co to znaczy w mediach, to „hańba resortowa” zabrzmi może czytelniej.

  7. Ciemierniki dokwitają w moim ogrodzie

  8. Z artykułu: Jan Pospieszalski, Bóg na Majdanie 27.02.2014 [21:13
    http://niezalezna.pl/52343-bog-na-majdanie
    Majdan stale rozbrzmiewa modlitwą za zmarłych. W nocy, po czwartkowej masakrze, jakoś o trzeciej nad ranem, na scenę wchodzi młody chłopak z barykady. Na głowie czarna wełniana czapka, na niej kask, panterka, plecak. Opowiada, że przez te kilkanaście dni, pośród ognia i gęstego, czarnego dymu, na barykadzie, stojąc w błocie, w tej piekielnej scenerii, doświadczył więcej miłości niż w całym swoim życiu. Głos mu się łamie, niepewnie odsuwa się od mikrofonu, na pożegnanie rzuca jeszcze szybko: „Sława Bohu – sława Isusu Chrystu!”. Kolejne świadectwo. Chłopak zaczyna po ukraińsku, ale idzie mu z trudem, jąka się, wreszcie wzruszony przeprasza: „Siostry i bracia, szanowne zgromadzenie, będę mówił po rosyjsku”. Chłopak ten wie, że choć mama nie nauczyła go języka, choć jest ze wschodniej części kraju to jest Ukraińcem. Jest na majdanie od początku i po tym wszystkim co się stało, chce przekazać bardzo ważną rzecz. Prosi wszystkich, by mimo tylu zabitych, mimo bólu, uchronić serca od nienawiści.

    Gertruda: Odwróć serce króla od nienawiści…

  9. Sobota, 22 marca 2014 (02:00) Marta Milczarska
    http://www.naszdziennik.pl/wiara-kosciol-na-swiecie/72121,ukraina-zawierza-sie-maryi.html
    We wszystkich kościołach na Ukrainie w niedzielę po każdej Mszy Świętej odbędzie się uroczysty akt zawierzenia Niepokalanemu Sercu Maryi całego kraju i narodu ukraińskiego. Tydzień temu dokonało się to we wszystkich parafiach dekanatu krymskiego.

    – Naród ukraiński jest bardzo podzielony, sąsiad boi się sąsiada, nawet w domach ludzie są podzieleni, ale modlitwa ich jednoczy. Akt zawierzenia Sercu Maryi daje nam wszystkim nadzieję na pokój. Wiara i modlitwa pomagają wytrwać w tym trudnym dla nas czasie – podkreśla w rozmowie z NaszymDziennikiem.pl ks. Krzysztof Sochacki, proboszcz parafii Bożego Miłosierdzia w Charkowie. …

    Biskupi Kościoła katolickiego na Ukrainie w środę, 19 marca 2014 r., dokonali uroczystego aktu zawierzenia kraju Niepokalanemu Sercu Maryi w katedrze Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny w Charkowie.

    – W Fatimie Matka Najświętsza prosiła o poświęcenie całego świata Swemu Niepokalanemu Sercu, by zapanował pokój dla świata i zgoda między narodami. Jak pamiętamy, niedawno dokonano aktu poświęcenia dekanatu krymskiego Niepokalanemu Sercu Maryi, zaś w czasie rozruchów na Majdanie modlono się przy figurze Matki Bożej Fatimskiej. …
    – Akt ten nie może być rozpatrywany w charakterze magicznego momentu, że od tego momentu nastąpi zmiana. Nie! Akt zawierzenia zobowiązuje do modlitwy i trwania w jedności z Maryją – wyjaśnił o. Głowacki.

    Warto przypomnieć, że Maryja w Fatimie powiedziała: „Nie ma takiej sprawy osobistej ani międzynarodowej, której nie dałoby się rozwiązać przez Różaniec”.

  10. Poszukując swej tożsamości historycznej, Ukraina sięgnąć musi do 1000-letniej tradycji Rusi Kijowskiej, odrzucić zaś anarchiczne dziedzictwo kozaczyzny. Polityczny model Europy Bałtyckiej przeważyć w niej musi nad politycznym modelem Dzikich Pól.
    http://odyssynlaertesa.wordpress.com/2014/08/24/resentyment-postkolonialny-kontra-postawy-szowinistyczne-na-ukrainie-czyli-dlaczego-rosja-stracila-ukraine-i-dlaczego-ukraina-nie-jest-jednolitym-panstwem/

  11. Niespodziewanie nadarza się okazja aby wręczyć książkę profesor Michałowskiej ukraińskim kolegom z muz. narodowego św. Zofii w Kijowie
    ШАНОВНІ КОЛЕГИ!
    Запрошуємо вас взяти участь у
    VІІІ Міжнародній науково-практичній конференції „Софійські читання”,
    присвяченій 1000-літтю пам’яті
    Великого київського князя Володимира Святославича та Святих Бориса і Гліба

    Дата проведення конференції: 26-27 листопада 2015 р.
    Місце проведення: Софійський музей Національного заповідника „Софія Київська” (01001, м. Київ, вул. Володимирська, 24).
    На конференції планується висвітлити питання історичного, архітектурного, джерелознавчого, культурологічного, мистецтвознавчого, археологічного, палеографічного, пам’яткоохоронного, релігієзнавчого та інших аспектів вивчення пам’яток християнського мистецтва.
    Проїзд, проживання в готелі і харчування сплачуються за рахунок організації, яка відряджає учасника для участі в конференції.
    Просимо до 15 вересня 2015 р. надати заявку на участь у конференції з зазначенням теми доповіді/повідомлення та відомостей про автора за зразком, який додається.
    Заявки надсилати за адресою: 01001, м. Київ, вул. Володимирська, 24, Національний заповідник „Софія Київська” або на e-mail: sophia.kievska@gmail.com або ira_trush@ukr.net

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s