Nowy Prezes PAN

W haśle Wikipedii poświęconym profesorowi Jerzemu Duszyńskiemu  jest wiadomość, że „był radnym Podkowy Leśnej”. To trochę za mało. Z bliska to wszystko widziałem i mogę uzupełnić o dość istotne punkty, a nawet to ilustrować własnymi zdjęciami. Była to pierwsza kadencja odnowionego samorządu, wybranego w maju 1990. Jerzy Duszyński wszedł do pierwszego zarządu miasta i był jego członkiem około roku. Duszynski1990-2kwp Na zdjęciu (kliknąć) jest widoczny cały zarząd (wraz z paroma innymi radnymi i ich dziećmi). Sfotografowałem ich pozujących grupowo z tabliczką RADA MIASTA PODKOWA LEŚNA – przybitą do łopaty, którą dzierży pani Burmistrz. Duszyński drugi z prawej. Wasz fotograf asystował tej solidarnościowej ekipie, która wygrała tamte wybory jako Komitet Obywatelski. Sam się politycznie nie angażowałem. Korzystając z odzyskanej wolności założyłem teatrzyk studencki i przygotowaliśmy dwa przedstawienia (Zielona Gęś Gałczyńskiego, i Faust Leszka Kołakowskiego), ale po kolejnych wakacjach towarzystwo się rozbiegło. Wspierałem duchem Jolantę Fortini redagującą gazetkę Wiadomości Podkowiańskie, a piórem Zofię Broniek, która na gruncie gazetki stworzyła Podkowiański Magazyn Kulturalny. Napisałem tam kilka gawęd, zaproponowałem utrzymanie dużego formatu i zasugerowałem czcionkę, co funkcjonuje dobrze do dziś. Ukazało się ponad 70 numerów, wszystko jest już online. Przy tym wszystkim bynajmniej nie byłem daleki od spraw ściśle samorządowych. Będąc mężem swojej żony musiałem ją nie raz cucić i koić jej zdenerwowanie. Przesadny był oczywiście tytuł, jakim mnie żartobliwie obdarzał Ryszard Bugaj, jakobym był „nadburmistrzem”. Sam zresztą był w nieco podobnej roli, gdyż jego żona Marta Zahorska była w tej samej radzie i aktywnie zajmowała się sprawami oświaty. Duszynski-przewRMPL-Engelmajer-kwp Kiedy w 1993 r. ustąpił przewodniczący rady, Duszyński stanął na jej czele. W tej roli widać go na zdjęciu (kliknąć) zrobionym w Podkowiańskim Stawisku – Muzeum Iwaszkiewiczów, które służy Podkowie Leśnej jako reprezentacyjny salon na ważne uroczystości. Scena przedstawia akt przyznania Akosowi Engelmayerowi honorowego obywatelstwa Podkowy Leśnej. Przewodniczący Rady Miasta Duszyński wygłasza laudację, za chwilę Burmistrz Jadwiga Piwońska wręczy dyplom. Duszynski1990-kwp Mam nadzieję, że pan Prezes z rozczuleniem przypomni sobie ową symboliczną chwilę, gdy wspólnie z kolegami dzielnie sadzi kolejne drzewko, i że możemy traktować tamto zdarzenie jako zapowiedź jego przyszłych kroków. Oby one przypominały sadzenie drzewek, i to owocowych, choć może okoliczności wskazują, że to i owo należałoby jednak wykarczować.


© A. Dąbrówka 1990, 2015

Informacje o Andrzej Dąbrówka

Tenured professor, Institute of Literary Research (Polish Academy of Sciences), Warsaw.
Ten wpis został opublikowany w kategorii personal, Poland i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

